-LIHAT - FIKIR - KATA - WAkata...BUKAN SEKADAR KATA

Thursday, October 21, 2010

RASIONALKAH KAKITANGAN KERAJAAN TANPA BONUS???

assalamualaikum
hari ni kuliah ekonomi pukol 8
macam biasa dan seperti yang dijangka
En Mahadi akan sentuh sikit pasal bajet 2011 yang terbaru ni
hahaha
dan antara yang dia sentuh pasal bonus yang tak diberi tahun ni
dan aku agak terkejut l kenapa dia tak merungut
padahal di kerja ngan kerajaan
tapi dia tak merungut pun
pelik2
nak tau kenapa ???
ini la antara apa yang dia kata
"saya tak kisah tak dapat bonus , sebab gaji saya pun dah banyak.....kalau tak dapat bonus pun dah ok dah ....kan kerajan bagi duit sumbangan 2 kali tahun ni . 500 waktu raya hari tuh dan 500 lagi waktu nak bukak sekolah karang . kalau saya mungkin rugilah sebab gaji saya 6000 dan jumlah tu tak sampai pun sebulan gaji saya tapi cuba bayangkan kepda kakitangan kerajaan yang bergaji lebih kurang 1000, kan depa kira macm dapat bonus sebulan gaji tu??...yang sibuk dok mintak bonus lagi buat apa???....dan kalau yang mintak tu bergaji lebih kurang macam saya tak tau nak kata apa lah ....duit gaji dah banyak pun nak mintak lagi???takpa la tahun ni tak dapat ....mungkin bila ekonomi pulih taun depan dapat lagi banyak....mereka ni tak terfikir pulak kalau depa mintak bonus kerajaan akan defisit 3 billion???diorang tak pulak fikir pasal kesan pada ekonomi negara???depa ni kalau boleh nak senang sendiri ja....."
ini lah antara apa yang dia cakap ....
tapi kalau kita fikir fikirkan balik betul kan???
kita fikir la jangka masa panjang
jangan nak senang sekarang ja

No comments:

Post a Comment